elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

Ústavní soud potvrdil pokutu za kampaň "Měl jsem se líp učit"

Ústavní soud snad už definitivně uzavřel devět let starý případ kampaně Měl jsem se líp učit.

Potvrdil pokutu 60 000 korun a označil reklamu za pokleslou a postavenou na rasových stereotypech a předsudcích. Zamítl tak stížnost agentury Underline, která kampaň připravila. Jistě originálně vystavěná kampaň měla za cíl zvednout návštěvnost webových stránek www.skoly.cz. Nutno přiznat, že svůj účel jistě splnila – trička s potiskem „Měl jsem se líp učit“, která přes den nosili dělníci v Praze 1 spolu s lopatami a sbíječkami v ruce, vzbudila nemalý rozruch a fotografie zachycující (z drtivé většiny) Romy v těchto žlutých tričkách obletěla republiku obdivuhodnou rychlostí. Ostatně, slouží nám taky jako báječný příklad na našich školeních marketingového práva. 

Po – dá se říct že úspěšné – kampani přichází chvíle rozčarování. Kampaň neunikla ani pozornosti státu, který úsilí marketingové agentury odměnil pokutou. Reklama je podle názoru úřadů proti dobrým mravům, snižuje romské etnikum a podporuje stereotypy ve společnosti, které by neměly být tolerovány.
Překvapení? Jak pro koho…

Nutno uznat, že praxe marketérů se neobejde bez kreativních, originálních nápadů, ještě originálnějších provedení a sem tam odvahy vzít to pěkně „zvostra“. Jsou to koneckonců guerilly, které se zapisují do historie marketingu a rozebírají se s přáteli u piva. 

Moje praxe se za poslední roky zase neobchází bez opakovaných varování marketérům: nezavírejte před paragrafy oči. Mějte kuráž, jděte si pro potlesk publika za svůj husarský počin. Ale předtím se postavte k realitě čelem: čím „husarštější“ kousek, tím pravděpodobnější šedá právní zóna. 

Kampaň svým způsobem žije celých devět let – tak dlouho se marketingová agentura bije o svá práva. Tvrdí, že dělníci trička oblékli dobrovolně a že vlastně…nikde nevidí zvláštní problém. Soudy to vidí jinak – pomyslná hranice mezi žertem a snižováním určitého etnika byla překročena a bylo potřeba společnosti říct, že tento typ kampaní se nebude tolerovat.
Pro lidi z marketingu je to další cenné vodítko, kudy vedou bílá, šedá a černá pásma kreativity. Pro společnost zpráva, že jsou oblasti, o kterých se nežertuje. A pro agenturu Underline počin, který se za 60 tisíc korun dostane (nejen) do učebnic marketingu.

Text vyšel 24. září 2018 v magazínu MarketingSalesMedia.