elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

Marketingové vějičky a GDPR – úřad povoluje otěže

GDPR v posledních měsících rozvířilo prach tak, že občas mnozí podnikatelé a marketéři přestávali volně dýchat. Prach se naštěstí začíná pomalu usazovat a ke zklidnění všeobecné paniky se snaží přispívat také Úřad pro ochranu osobních údajů, který opakovaně potvrzuje to, co říkáme všem našim klientům i účastníkům školení – máme jeden z nejlepších úřadů v Evropě.

Po tom, co ÚOOÚ zaujal velmi benevolentní postoj ke cookie lištám, nyní tamtamy naznačují, že bude obdobně tolerantní i v dalších oblastech, které dělaly mnoha marketérům těžkou hlavu. Jednou z nich je zasílání obchodních sdělení lidem, kteří si stáhli váš e-book, využili trial verzi vaší služby apod. Že můžete na své zákazníky posílat obchodní sdělení na základě tzv. „oprávněného zájmu“, to už (doufám) víte. Trik spočívá v definici „zákazníka“. 

Když to chcete na jistotu

Zákazníkem je pouze ten, kdo si koupí nebo alespoň objedná službu či produkt. Zákon i evropské směrnice mluví o koupi či prodeji, je tedy potřeba, aby do hry vstoupily peníze. To je jeden z důvodů, proč na lidi, kterým jste nabídli např. svůj e-book výměnou za e-mail, nemůžete začít automaticky posílat newslettery. Jako řešení se nabízí váš e-book buď zpoplatnit (do hry vstupují peníze, z člověka se stává zákazník a tomu můžu posílat newslettery na základě oprávněného zájmu) nebo chtít extra souhlas s dalším marketingovým využitím jeho e-mailu. E-book ale musí mít možnost získat, aniž by vám takový souhlas poskytl.

Když to nechcete hrotit

Úřad se (neoficiálně!) vyjádřil, že v těchto záležitostech nebude brát platbu za služby nebo produkty jako nezbytnou podmínku toho, abyste někoho mohli považovat za zákazníka. V praxi to znamená, že pokud někomu poskytnete svůj e-book nebo cokoliv jiného, co se dá chápat jako váš produkt nebo služba, můžete jeho e-mail využít ve svých marketingových aktivitách bez ohledu na to, jestli za danou věc zaplatil nebo ne. Musíte ho o tom ale samozřejmě správně informovat a dát mu možnost se kdykoliv jednoduše odhlásit – to je i podle úřadu alfa a omega. To, že tu a tam oficiálně i neoficiálně udělá vstřícné gesto, ještě neznamená, že otevírá dveře nekalým marketingovým praktikám.

Na co pozor?

Tento princip nejde uplatnit v situacích jako je slevový kód za e-mail, odemknutí článku nebo videa za e-mail apod. Tímto se z člověka váš zákazník (alespoň pro tuto chvíli) nestane ani s přimhouřením obou očí a do databáze pro zasílání obchodních sdělení ho můžete zařadit jen pokud vám k tomu dá dobrovolný souhlas. Naštěstí i v tomto je úřad vcelku smířlivý a nebude vás nutit dělat deset oddělených checkboxů (jak to vyplývá z GDPR), abyste e-mail mohli použít k deseti různým účelům. Stačí je všechny transparentně uvést v textaci souhlasu a máte vyhráno.

Úřad prý přimhouří oči i jinde

Vstřícný přístup ÚOOÚ nekončí u cookie lišt a marketingových vějiček. Obdobně tolerantní údajně bude i v oblasti marketingových a obchodních aktivit v B2B segmentu. Pokud se vás toto téma týká, počkejte si na příští týden, kdy pro vás budeme mít podrobnější informace.