elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

Jak změní tlačítková novela objednávání v e-shopech?

Objednávání na jeden klik zní báječně a jednoduše. Pro majitele e-shopů ale s sebou nese nové povinnosti a nezbytnou aktualizaci obchodních podmínek a nastavení objednávkového procesu. Chystá se na ně totiž tzv. „tlačítková novela“, která se týká mimo jiné uzavírání smluv online.

 

 

Jak funguje objednávání nyní

Aktuálně existuje dvojí cesta, jak nastavit objednávkový proces.

1) Nabídka zboží v e-shopu je závazná

E-shop ve svém katalogu nabízí zboží a pokud jej zákazník objedná a objednávka dojde e-shopu, mají uzavřenou smlouvu. Pro zákazníka to znamená, že musí zaplatit, pro e-shop zase, že musí zboží dodat. Takové nastavení je základní a vyplývá ze zákona. Je ale možné jít i druhou cestou.

2) Nabídka zboží v e-shopu není závazná

Řada e-shopů uvádí ve svých obchodních podmínkách větu: „vystavené zboží je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít smlouvu ohledně tohoto zboží“ nebo podobnou formulaci. Tato krátká větička totiž dává e-shopu větší kontrolu nad objednávkovým procesem – k uzavření kupní smlouvy dojde až v momentě, kdy e-shop zákazníkovi jeho objednávku potvrdí. Takové nastavení značně ulehčuje e-shopu život v situaci, když zboží ve skladu dojde nebo se třeba přestane vyrábět.

Jak má objednávání probíhat nově?

Změna se týká především první situace, kdy je nabídka zboží v e-shopu závazná. V takovém případě bude nutné nově zákazníka jasně informovat o tom, že objednávkou se zavazuje k platbě za zboží, tedy že jeho objednáním přijímá váš návrh na uzavření smlouvy. 

Podle aktuálního návrhu by tak e-shopy měly do objednávkového procesu zapracovat hlášku „Objednávka zavazující k platbě“, nebo obdobnou, a to v případě, že k odeslání objednávky slouží tlačítko nebo podobná funkce.

Zda se to týká i druhého případu, kde by naopak měla být podobná hláška v negativní podobě, tedy že „nezavazuje k platbě“, aby bylo učiněno všem povinnostem a transparentnosti zadost, je zatím otázka právního výkladu. Novela totiž zatím neprošla celým legislativním procesem, tudíž ještě může projít změnami.

Zajímají vás aktuality z oblasti e-commerce? Nenechte si ujít nic důležitého a přihlaste se k odběru našich novinek.

Zjednodušeně je hlavním cílem novely ještě detailnější informování spotřebitelů o způsobu uzavření smlouvy a o jejich právech.

Co když povinnost nesplníte?

Z návrhu textu vyplývá, že pokud nebudete dostatečně (jak bylo popsáno výše) spotřebitele informovat, jaké následky má jeho objednávka, spotřebitel může namítnout, že za takových okolností smlouva mezi vámi platně nevznikla a nebude tak povinen za objednané zboží zaplatit. Pokud tak prodáváte dražší zboží nebo zboží, které sami musíte dovézt či objednat, určitě tuto novelu nepodceňujte – ušetří vám náklady.

Do kdy je třeba vše nastavit?

Novela sama přichází s pěkným zpožděním, zapracovává totiž směrnici o právech spotřebitelů z roku 2011, která měla být zapracována do českého práva už před téměř 6 lety. Proti České republice je dokonce kvůli nesplnění této povinnosti vedeno řízení. Je tak jasné, že zákonodárce by si měl co nejvíc pospíšit. Kdy přesně by ale měla začít změna platit a jestli v této navržené podobě, je zatím stále ve hvězdách.

Chystaný balíček změn se dotkne i dalších spotřebitelských práv a například i smluv uzavíraných po telefonu. Určitě se proto vyplatí tyto změny sledovat a zavčasu se pustit do práce na implementaci nových povinností.

Pokud nechcete nic promeškat, nechte si od nás udělat právní audit e-shopu.