elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

Autorskoprávní směrnice – nové povinnosti (nejen) pro marketéry

Zatímco o „dani z odkazu“ a upload filtrech se veřejně mluví už delší dobu, povinnosti ukryté pod článkem 14 autorskoprávní směrnice zatím zůstávají téměř bez povšimnutí. Týkají se přitom všech, kdo legálně pracují s cizím obsahem (mají licenci k jeho používání).

 

Co přesně bude jinak?

Všichni, kdo používají autorská díla vytvořená někým jiným, budou muset mnohem podrobněji reportovat autorům, co s jejich výtvory vlastně dělají. Pokud vám třeba někdo natočí pár spotů na Facebook, budete mu muset jednou za rok napsat, kde všude jste jeho videa použili a jestli nemá nárok na odměnu.

Koho všeho se to dotkne?

Ze směrnice vyplývá, že se povinnosti budou vztahovat na všechny uživatele cizích autorských děl. Máte od někoho fotky? Bude třeba hlídat, jestli je máte jen na webu, nebo třeba i v placené reklamní kampani, na billboardech nebo v televizi. Vyrobil vám někdo originální grafiku na sociální sítě (jiná než originální stejně díky filtrům neprojde…)? Bude třeba si zaznamenat, jestli to byl průměrný obsah nebo virál. Jednou za rok budete takové podrobné záznamy potřebovat, až budete autorům dávat zpětnou vazbu.

Taky vás napadlo „tak se prostě téhle otravné povinnosti zbavím v licenční smlouvě“? Chyba lávky – autorskoprávní směrnice tuhle možnost explicitně vylučuje

Opravdu to budu muset hlídat u každého díla?

To je zatím hodně nejasné. Pokud budete chtít mít klidné spaní, tak raději ano. Autorskoprávní směrnice sice upravuje, že se informační povinnost a její rozsah bude řídit zvyklostmi v odvětví, to je tak neurčitá formulace, že zřejmě až soudy za několik let rozseknout, koho se vlastně týká a v jakém rozsahu. Navíc není jasné, co vlastně za nesplnění této povinnosti hrozí. 

Jak se tahle povinnost dotkne práce marketérů?

Nejspíš dost.

Článek 11 autorskoprávní směrnice způsobí, že sociální sítě nejspíš „nepustí“ některé novinové výstupy. Článek 13 zase díky upload filtrům dost možná omezí obrázky nejasného původu a nenahraje vtipné gify. Nejjistější cestou tedy bude vlastní obsah na míru. Jenže právě díky článku 14 bude právě pořizování a správa originálního obsahu znamenat mnohem víc administrativy než dnes. Není třeba mít obavy, platformy si rozhodně nenechají zničit marketingové nástroje, do jejichž vývoje investovaly vlastní prostředky.

Markeťáci si ale nejspíš budou muset osvojit řadu nových pravidel, pozorněji hlídat obsah, lépe se orientovat v autorském právu a o něco víc papírovat.

Nechce se vám do toho pouštět samotným? Dejte nám vědět, v autorském právu jsme jako rybka ve vodě!