elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

Autorskoprávní směrnice – koho se dotkne „daň z odkazu“?

Jedno z nejdiskutovanějších opatření, které autorskoprávní směrnice ve své finální podobě zavádí, je povinnost odvádět odměny za použití mediálních článků – dnes je známá pod laickou zkratkou „daň z odkazu“. Co přesně k tomu tolik diskutovaný článek 11 říká a na koho nová úprava nejspíš dopadne?

Jedno z nejdiskutovanějších opatření, které autorskoprávní směrnice ve své finální podobě zavádí, je povinnost odvádět odměny za použití mediálních článků – dnes je známá pod laickou zkratkou „daň z odkazu“. Co přesně k tomu tolik diskutovaný článek 11 říká a na koho nová úprava nejspíš dopadne?

Kdy a komu bude třeba platit

Takzvaná „daň z odkazu“ je ve směrnici ukrytá v úpravě licenčních poplatků za používání článků z médií. Online platformy, které zobrazují např. žurnalistické články ve větším rozsahu než jen v podobě hyperlinku, titulku či „velmi krátké citace textu“, budou muset žádat vydavatele o možnost jejich zveřejnění a nejspíš jim i zaplatit licenční poplatky. Až doposud se přitom články např. na Google News sdílely bez větších omezení, což umožňovala i pravidla stanovená Soudním dvorem EU. 

Pokud však směrnice projde v současném znění, budou moci online platformy z článků používat jen hyperlinky nebo tzv. „velmi krátké citace textu“. Výjimka se vztahuje na starší články – po 2 letech od jejich vydání, respektive od ledna následujícího roku, budou volně použitelné. Netušíte, co to znamená „velmi krátké“ citace? Nejste sami. Nejspíš v tomto případě půjde jen o titulky bez fotek a ilustračních obrázků, ale finální rozuzlení přinesou až soudy. Za pěkných pár let.

Co je vlastně online platforma?

Článek 11 v navrženém znění určitě zasáhne giganty jako Google, Facebook, Instagram, LinkedIn nebo Seznam, ale i jejich uživatele. Vztahovat se do určité míry může i na blogerské platformy a další podobné služby, které umožňují uživatelům novinářskou tvorbu po registraci, přihlášení, vyhledání nebo jiném spuštění.   Ti všichni tedy budou nejspíš muset žádat vydavatele o svolení, aby mohli šířit jejich novinářský obsah. Týká se to i těch platforem, které své služby uživatelům nabízejí zdarma a jejich příjmy tvoří např. reklama.

Mám nekomerční web, budu muset také platit?

Z článku 11 bohužel není jasné, koho přesně se licenční povinnosti budou týkat. Obecně se článek baví o poskytovatelích služeb informační společnosti – a tato definice už v praxi každého státu přinesla velmi široký výklad, kdo všechno to může být. Mohou to být poskytovatelé online obsahu, ale třeba také poskytovatelé připojení. Na koho přesně tedy článek cílí pravděpodobně ukáže až praxe. 

Jak to bude se sdílením na sociálních sítích

Pokud jste zvyklí na firemním profilu sdílet články, ať přímo o vaší firmě nebo třeba novinky z vašeho oboru, které se objevily v médiích, zbystřete. Facebook nebo LinkedIn Vám zřejmě povolí nahrát jenom obsah, ke kterému má sám oprávnění – souhlas nebo licenci. Pokud jste například knihkupec a váš Facebook se dnes skví recenzemi z médií, v budoucnu může být sdílení takových článků problém.

Chcete být v obraze (nejen) co se týče autorskoprávní směrnice? Sledujte nás na Twitteru nebo se nám hoďte e-mail a my vám jednou za měsíc pošleme právní novinky, rady a tipy.