elegal - advokátní kancelář

GDPR
Menu

7 tipů, jak pořádat marketingové soutěže bez právních přešlapů

Můžu zveřejňovat fotky, které mi soutěžící pošlou? A zařadit jejich e-maily do newsletteru? Potřebuju k losování výherců notáře? Co když nám produkt, o který se soutěží, náhodou dojde? A jaká jsou specifika pro soutěže na Facebooku?

Mnoho z těchto otázek pálí naše klienty předtím, než spustí soutěž pro své zákazníky a fanoušky. Sepsali jsme proto přehledný souhrn všech otazníků včetně praktických odpovědí, které vám u pořádání spotřebitelských soutěží určitě přijdou vhod. 

1. Jak na soutěžní podmínky? A potřebuju k pořádání soutěže notáře?

Ve většině případů ne. Už více než 2 roky máme v Česku pro klasické spotřebitelské soutěže mírnější pravidla. Loterijní zákon tak můžete pustit z hlavy, stejně jako hlášení soutěží úřadům.

Nezáleží už například na tom, jaká je hodnota všech nepeněžitých výher v soutěži nebo zda proběhne losování náhodným výběrem. Jediné, na co musíte myslet, je to, abyste soutěžící netahali za nos nekalými, klamavými nebo agresivními obchodními praktikami.

Co to znamená? Pozornost ČOIky by mohlo přitáhnout třeba to, když v pravidlech soutěže uvádíte nepravdivé údaje, sami tato pravidla nedodržíte nebo když soutěžícím slíbíte výhru, kterou vlastně vůbec nemáte k dispozici. Vyfásnout byste mohli až 5 mil. korun pokuty a pořádný výprask na sociálních sítích od fanoušků. 

Jak se vyhnout průšvihu? Precizními a podrobnými podmínkami soutěže, které byste po celou dobu konání soutěže měli mít zveřejněné na webu nebo sociálních sítích (třeba v poznámkách Facebook stránky). Zkrátka někde, kde si je soutěžící mohou kdykoliv přečíst. V takových podmínkách pak máte poměrně široké možnosti, jak se krýt pro všechny možné scénáře, jen je potřeba dát všechny do kupy a připravit se na ně. 

Nechcete si krizovými scénáři lámat hlavu? Nechte to na nás, soutěžní podmínky jsou naší specialitou.

Existuje malé množství případů, kdy se loterijnímu zákonu a přísnějším podmínkám pořádání soutěží nevyhnete, a to když:

  • chcete po soutěžících pro účast v soutěži vložit nějakou sázku - to by mohla být zvlášť drahá soutěžní SMSka nebo mnohem vyšší cena za zboží, než by zákazník zaplatil bez zapojení se do soutěže (pokud jde tedy o obvyklou cenu zboží nebo služby, je to v pořádku)
  • o výherci budete zároveň rozhodovat úplnou náhodou nebo za neznámých okolností

Pokud tedy pořádáte soutěž, kvůli které musí soutěžící vynaložit podstatné náklady navíc, radši uspořádejte třeba soutěž vědomostní, kde není u výběru výherce žádný prvek náhody. 

2. Můžu zveřejňovat fotky, které mi soutěžící pošlou?

Pokud si to pohlídáte v podmínkách soutěže a dodržíte je, tak ano. Nezapomínejte, že cizí fotky jsou autorská díla a mnohdy na nich jsou ještě k tomu vyfocení lidé. Tím pádem pracujete už i s osobními údaji. 

Abyste mohli používat cizí autorské dílo pro další marketingové účely (fotky, videa nebo i malůvky soutěžících), musíte od soutěžícího získat svolení v podobě licence. Postačí, když do podmínek napíšete, že vám soutěžící dává zapojením do soutěže k vymezenému použití bezplatnou licenci. Čím podrobněji licenci vymezíte, tím lépe. Nechcete přece, aby na autorských právech padla celá vaše kampaň.

Druhá věc, kterou si musíte pohlídat, jsou osobní údaje a soukromí lidí. Pokud je na fotce rozpoznatelný člověk, potřebujete jeho souhlas k tomu, abyste mohli fotky nebo videa s jeho podobiznou zveřejnit. Zvlášť pozor byste si měli dávat u dětí mladších 18 let. Nejde přitom jenom o strašáka GDPR, podobu lidí chrání i náš občanský zákoník, který byste měli mít v merku. 

3. Můžu zařadit e-maily soutěžících do newsletteru?

Ano, pokud vám k tomu dají souhlas a vy si to správně v podmínkách vymezíte. Všimli jste si dobře - celá vaše soutěž stojí a padá právě na perfektní přípravě soutěžních podmínek.

Souhlas s marketingovým využitím e-mailů nebo jiných osobních údajů můžete získat dvěma způsoby: 

1. způsobem, za který půjdete do GDPR nebe - v ideálním případě by vám soutěžící měli souhlas se zasíláním newsletteru udělit bokem ve zvlášť odděleném a předem nezaškrtnutém okénku 

2. způsobem, který je tak trochu na hraně, ale v praxi se nejvíc využívá - pokud souhlas začleníte do soutěžních podmínek a soutěžící vám tak prakticky dá souhlas tím, že se zapojí do soutěže. V takovém případě ale v podmínkách musíte vysvětlit, jaké osobní údaje získáváte, k čemu a jak je použijete, jak dlouho je budete zpracovávat (náš Úřad doporučuje maximálně 3 roky od konce soutěže) a jaká mají soutěžící vůči vám práva. Pokud vám se zpracováním osobních údajů navíc někdo pomáhá (marketingová agentura, která dělá mailing), měli byste o tom soutěžící také informovat. 

Jak je to se sběrem e-mailů podle GDPR? Nakoukněte do naší přehledné infografiky.

4. Co se stane, když …?

Může se stát, že dodavatelé nedoručí konkrétní zboží, které jste soutěžícím slíbili jako výhru. Vrásky dělá organizátorům soutěže také podezření, že někteří soutěžící porušují pravidla. 

Na každý takový scénář mějte v podmínkách vždy připravenou kličku ven. Zvlášť, pokud máte neblahé tušení, že: 

  • by výhry na skladu mohly dojít nebo váš dodavatel není nejspolehlivější
  • budou soutěžící podvádět nebo hledat mezery v pravidlech
  • by výherce mohl cenu odmítnout
  • by se výherce nedozvěděl o tom, že vyhrál, a stěžoval si
  • je vaše soutěž obsahem tak trochu na hraně z hlediska autorských práv nebo nekalé soutěže

Na všechny podobné situace je dobré v podmínkách soutěže myslet, ušetří vám v budoucnu mnoho starostí či nedorozumění. Nezapomeňte však na svou pověst, zákazníky a zbytečně jim neházejte klacky pod nohy. Soutěž naopak využijte k tomu, abyste ukázali svou značku v co nejlepším světle

5. Můžu si výherce u předávání cen fotit a natáčet?

Ano, pokud vám k tomu dá svolení. Už v soutěžních podmínkách byste na záznamy z předávání výhry měli myslet. 

V případě, že je hlavní cenou soutěže třeba účast na natáčení nebo cesta kolem světa, kterou chcete zdokumentovat, napište do podmínek, že s vámi soutěžící v případě výhry musí podepsat smlouvu. A nepodepíše-li, najdete si někoho jiného. 

Svolení s použitím záznamů lze totiž jednoduše odvolat. Pokud si však soutěžícího zaháčkujete smlouvou, máte na něj páku pro případ, že by se mu do focení nechtělo nebo vám nakázal fotky stáhnout.

6. Jak je to se zdaněním výher?

S drobnějšími částkami si vůbec nemusíte lámat hlavu. Základním pravidlem je, že z výher, které převyšují 10.000 Kč, by měl výherce odvést daň 15 %. 

Pokud pořádáte soutěže nad tuto hranici, informujte o tom soutěžící ve svých podmínkách, ať pak nejsou překvapení. Nejpraktičtější však bude, když výhry přes 10.000 Kč nepůjdou. 

7. Jsou nějaká specifika pro soutěže na Facebooku?

Na Facebooku soutěže nejvíce frčí. Uživatelé se o nich lehko dozví a pokud využíváte k odpovědím komentáře nebo sdílení, šíří se soutěž Facebookem sama jako po másle.

Už jste ale někdy četli pravidla Facebooku pro stránky? Možná by vás totiž mohlo překvapit, že sdílení Facebook jako podmínku pro účast v soutěži u propagačních akcí zcela zakazuje. Kromě toho zakazuje také výzvy k označování přátel v komentářích nebo v příspěvku, takže všechny soutěže typu “označ kámošku, se kterou pojedeš na výlet, a vyhraj” jsou v rozporu s pravidly Facebooku. Pokud vás Facebooku kdokoliv nahlásí, ať už “fanoušek” nebo konkurence, může celá soutěž skončit pořádným fiaskem. 

Každá soutěž navíc musí obsahovat ve svých podmínkách formuli, že není žádným způsobem spojena s Facebookem. Přesné znění najdete přímo v podmínkách pro stránky

Podmínky nemusí být v celém znění vypsány u příspěvku na Facebooku, bohatě postačí, když do příspěvku uvedete základní pravidla, jak se mohou soutěžící účastnit a zkráceným odkazem, ve kterém si můžete vyhrát s copy, odkážete třeba na svůj web, kde podmínky vypíšete se vším všudy.

Do podmínek se nezapomeňte identifikovat, aby soutěžící věděli, kdo soutěž vlastně pořádá a na koho se mají případně obrátit s dotazy. 

Pak už nezbývá než spustit soutěž a těšit se, jaké ponese výsledky. Držíme palce!

Nechte si sepsat vzorové podmínky soutěže, které můžete používat léta. Na správných základech se dobře staví - stačí se nám ozvat.