Kdy a proč potřebujete dohodu o mlčenlivosti a jak ji správně nastavit

  • Datum 4. 9. 2017
Kdy a proč potřebujete dohodu o mlčenlivosti a jak ji správně nastavit
5 minut čtení

V rámci podnikání se často dostanete do situace, kdy jsou ve hře cenné informace týkající se vašeho businessu. Jednáte-li se zavedeným obchodním partnerem, se kterým máte dobré vztahy a vybudovali jste si již nějakou důvěru, pak riziko zneužití vašeho know-how není tak vysoké. Pokud však navazujete nové obchodní vztahy, je dobré být opatrný a myslet na všechno.

Jak předejít vyzrazení vašeho obchodního tajemství nebo důvěrných informací? Uzavřete dohodu o mlčenlivosti neboli tzv. NDA (non-disclosure agreement). NDA by měla být samozřejmostí v případě, že jednáte s obchodním partnerem o vstupu na trh s novým produktem či službou.

Co by měla taková dohoda o mlčenlivosti obsahovat, aby se oběma obchodním partnerům dobře spalo?

Specifikujte, jaké informace podléhají ochraně

Mnoho podnikatelů žije v domnění, že ve smlouvě o mlčenlivosti stačí uvést formulku „mlčenlivosti podléhají veškeré informace související s obchodním jednáním mezi stranami této smlouvy“, a je vystaráno. Chyba lávky. Toto ustanovení není právně vymahatelné. Zahrnuje totiž i informace veřejně dostupné, které už z principu ochraně dle dohody o mlčenlivosti podléhat nemohou. Utajované informace proto specifikujte, nebuďte ale zase konkrétní přespříliš, ať nevědomky nevynecháte důležité věci. Zní to komplikovaně? Dobrý právník dokáže poradit, kde je potřeba jít více do detailu a kde na nich naopak ubrat.

Určete si, kdo a jak má k informacím přístup

Můžou s chráněnými informacemi nakládat všichni zaměstnanci vaše obchodního partnera? Konkrétní oddělení? Nebo třeba jen vedení firmy? Ve smlouvě můžete (a měli byste) přesně určit, kdo má nebo naopak nemá k informacím přístup. Nezapomeňte si také nastavit standard zabezpečení, např. povinnost obchodního partnera používat autorizovaný přístup, chráněný přenos dat, nebo šifrování, je-li potřeba.

Chránit, ale na jak dlouho?

Každá dohoda o mlčenlivosti by měla mít jasně stanovenou dobu účinnosti, a to na dobu přiměřenou okolnostem. Berte ohled na to, jakých informací se NDA týká a kdy už nedává smysl je pomocí smlouvy chránit. Např. nové technologie budete bedlivě střežit ve fázi vývoje, jakmile s nimi vyjdete na trh či si je necháte patentovat, tajemství už není tajemstvím. Doporučuji však, aby ochranná doba stanovená dohodou o mlčenlivosti vždy převyšovala dobu účinnosti obchodního vztahu s partnerem.

Jak nastavit smluvní pokutu?

Jednou z nejdůležitějších částí dohody o mlčenlivosti je ujednání o smluvní pokutě pro případ porušení dohody. Nejde tady jen o motivaci partnera dohodu dodržovat, ale taky o to, abyste se snáze dovolali svých práv.

Nemáte-li totiž ve smlouvě zakotvenou pokutu za její porušení, budete muset u soudu prokazovat, že vám vznikla škoda, že ji zavinil žalovaný a že je požadovaná výše náhrady škody opodstatněná. Soudním průtahům se vyhnete právě stanovením pokuty – tu v případě porušení smlouvy váš partner musí zaplatit ve sjednané (přiměřené!) výši.

Ale pozor! Zákon říká, že máte-li sjednanou smluvní pokutu, ztrácíte automaticky nárok na náhradu škody. Toto však můžete ve smlouvě vyloučit a zachovat si tak možnost nárokovat jak pokutu, tak případnou vzniklou škodu.

Nespoléhejte na vzory z internetu

Tahle rada platí u všech smluv a u NDA dvojnásob. Sdílíte-li s někým natolik citlivé informace, že si vyžadují NDA, šetřit na právníkovi není na místě. Jestliže si přesto nechcete nechat sestavit smlouvu na míru vašemu businessu a charakteru utajovaných informací, nechte si alespoň finální podobu smlouvy zkontrolovat. Můžete tak místo pár tisíc ušetřit v budoucnu pár (set) milionů.

Potřebujte spolehlivou dohodu o mlčenlivosti? Stačí říct:

Štítky

Autor článku

Alžběta nejčastěji píše o tom, jak a proč registrovat ochrannou známku, jak dělat marketing právně správně nebo jak se poprat s GDPR a ochranou osobních údajů, aby nestálo v cestě vašemu podnikání či marketingovým aktivitám. 

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • GDPR a ochrana osobních údajů
  • Marketingové právo

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X