Jak GDPR mění pravidla pro direct e‑mailing

  • Datum 8. 9. 2017
gdpr direct emailing
4 minuty čtení

GDPR zpřísňuje pravidla pro rozesílání obchodních sdělení. To nejdůležitější z nich ale na základě v minulosti vynesených rozhodnutí soudů a Úřadu pro kontrolu osobních údajů platí už teď. Se zasíláním obchodního sdělení musí dát adresát jasně formulovaný souhlas, a to tzv. opt- in způsobem, tedy že musí např. zaškrtnout políčko „souhlasím“. Nepostačí formulka v obchodních podmínkách, že „užíváním tohoto webu souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení“, jak se spousta marketérů domnívá.

Souhlas se zasíláním obchodních sdělení navíc nesmí být neoprávněně podmíněn. Co to znamená v praxi? Jednoduše: souhlas něčí kontakt nadále marketingově využít nesmí být podmínkou pro poskytnutí služby, pokud není její podstatou. Nesmím tedy například poskytnutí svých právních služeb podmínit vaším souhlasem s posíláním newsletterů.

Zatím nic tak strašného, říkáte? Tak teď přijde ta horší část. Veškeré souhlasy, které jste doteď nasbírali, totiž pravděpodobně nebudou od 25. května 2018 (tedy od data účinnosti GDPR) použitelné. Doporučuju si proto souhlasy se zasíláním obchodních sdělení nastavit podle GDPR už teď, ať nemusíte všechny své mailing listy přesunout příští jaro do koše.

Další změnou, kterou GDPR přináší, je „právo být zapomenut“. Na žádost fyzické osoby musíte vymazat veškerá osobní data, která o ní máte k dispozici. Tyto procesy si ale nastavte tak, abyste mohli ke každému případu přistupovat individuálně a uchovat např. informace související s povinností evidence a archivace dat týkajících se finančních transakcí apod. Musíte tedy jednoduše umět smazat např. pouze data spojená se zasíláním obchodních sdělení.

GDPR také zavádí právo na získání veškerých dat, která o vás kdo shromažďuje. Na vyžádání tedy musíte být schopní tato data komukoliv poskytnout.

A jak je to s nakupováním databází? Pohlídejte si, jakou databázi a od koho kupujete. U kupovaných databází často vůbec nebyl reálně udělen souhlas se zasíláním obchodních sdělení nebo s poskytnutím kontaktu třetí straně (vám), databáze tak vznikla protizákonně a při zaslání obchodních sdělení na takové kontakty pak odpovídáte za porušení předpisů stejně jako její tvůrce.  Nejjistější postup? Databáze vůbec nenakupovat a vytvořit si vlastní v souladu se stávající právní úpravou a ideálně už rovnou i s GDPR. 

Chcete dát osobní údaje do latě? Nechte si od nás udělat audit.  Ozvěte se nám prosím co nejdřív, už teď domlouváme termíny na příští rok.

Štítky

Autor článku

Alžběta nejčastěji píše o tom, jak a proč registrovat ochrannou známku, jak dělat marketing právně správně nebo jak se poprat s GDPR a ochranou osobních údajů, aby nestálo v cestě vašemu podnikání či marketingovým aktivitám. 

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • GDPR a ochrana osobních údajů
  • Marketingové právo

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X